Utskriftsvennlig versjon

Sette opp egendefinert skjema

1. Lage skjema i skjemadesigneren


Før du kan legge ut et skjema på websidene må du sette det opp i skjemadesigneren, les mer om dette her
Du må også lage en mappe for skjemaresultater, les mer om dette her.
 

2. Opprett egendefinert skjema, eller åpne egenskaper til et eksisterende


2. Opprett egendefinert skjema, eller åpne egenskaper til et eksisterende
Bildet viser hvor du kan laget et nytt skjema. Klikk på ny, velg "Avanserte elementer" og klikk på "Egendefinert skjema".

3. Innstillinger for skjema


3. Innstillinger for skjema
Gi skjemaet et navn og fyll ut evt. ønskede felter på første siden. Klikk deretter på "Skjema" fliken for å sette opp skjemaet.
Forklaring på felter:
Tekst på send knapp
- Er teksten som vises på innsendingsknappen.
Publiser i - Her velger du hvor skjemaresultater skal lagres.
Skjema - Her velger du hvilket skjema du skal legge ut på sidene.
Opplastingsmappe - Dersom skjemaet benytter fil felter må disse filene lastes opp i en mappe. OBS! Selv om skjemaet ikke benytter dette må man likevel velge en mappe.

4. Innstillinger for beskjed


4. Innstillinger for beskjed
Under bildet står en forklaring på feltene.
Innsendte elementer må godkjennes av administrasjonsbruker - Dette valget benyttes mest på avanserte skjemaer for å f.eks. godkjenne en ny medlemsbruker før den aktiveres. Det vil da sendes en e-post til oppgitt person som kan vurdere nye objekter og godkjenne/avslå disse.
Beskjed å vise når skjema er innsendt - Dette er beskjeden som vises til brukeren når han sender inn skjemaet via web.

5. Innstillinger for e-postnotifikasjon


5. Innstillinger for e-postnotifikasjon
Forklaring på feltene under bildet.
Legg ved filer i e-post - Kryss av her dersom det brukes filfelter i skjemaet og du ønsker disse tilsendt i varslingsmailen.
Send til denne e-post - Oppgi en eller flere e-postadresser som skal få varsling når noen sender inn skjemaer.
Standard avsender adresse - Oppgi avsenderadresse systemet skal sende e-posten fra.
HTML formatert mail - Kryss av dersom mailen skal bruke HTML formatering.
Send fra avsenders e-post - Kryss av dersom avsenders e-postadresse skal være avsender på varslingsmailen.
Skriv overskrift for bekreftelsemelding - Her kan du oppgi hva det skal stå i emnefeltet på bekreftelsemailen.
Mailtekst - Her kan du oppgi topptekst i bekreftelsemailen som sendes til brukeren som sender inn skjemaet.
Felt med avsender e-post - Her kan du oppgi navnet på skjemafeltet hvor brukeren oppgir sin e-postadresse.
Send bekreftelse e-post til avsender - Kryss av her dersom det skal sendes en innsendingsbekreftelsemelding til innsenderen.